اعــــــلامیۀ

هیئت اجرائیه شورای سراسری حزب وطن

مورخ : ۲۸ثور ۱۳۹۶

شهر کابل

                  

هیئت اجرائیه شورای سراسری حزب وطن انکشافات اخیر سیاسی ـ نظامی کشور و اثرات آن را بر اوضاع و همچنان بر آرایش جدید نیروهای سیاسی کشور ـ منجمله بر فضای پیرامونی حزب وطن ـ با دقت تحت نظر داشته و دارد. بنابرین ضرور دانست تا در زمینه مواضع خویش را یک بار دیگر صراحت بخشد.

   حزب وطن بحیث یک ساختار سیاسی کثیرالقومی کشور، معتقد و متعهد به بنیاد های فکری و سیاسی مطروحه خود تحت رهبری شهید دوکتور نجیب الله است که با اعتقاد خلل ناپذیر به اندیشۀ سیاسی مصالحۀ ملی، از همان ابتدای تشکل مجدد هسته های نخستین خویش بعد از فاجعه حمل ـ ثور 1371، علیه دشمنان رنگارنگ آرمانهای دوکتور نجیب الله و با هویت مشخص کادرهای وفادار به این راه و آرمانها رزمیده و باچنین  وقف و از خود گذری به مبارزۀ شان ادامه داده و ادامه میدهند. این مبارزه که بخاطر تشکل مجدد تشکیلات حزبی، از توظیف یک کمیسون انسجام مجدد تشکیلاتی آغاز، بعداً به تشکیلات موقت در سال 1385 انکشاف و سرانجام دریک پروسه شفاف و دمکراتیک در پنجم میزان 1391 با تدویر مجمع عمومی و منتخب، تصویب اصول مرامی، اساسناموی و انتخاب کادر رهبری، موجودیت مجدد خویش را در وضعیت سیاسی کشور رسما اعلام نمود و علی الرغم توطئه های سازمانیافتۀ برخی حلقات حاکم، به مبارزۀ سیاسی و انکشاف ساختاری خویش ادامه داده است که هم اکنون ساختارهای تشکیلاتی حزب وطن در بیش از 24 ولایت و اکثر شهرهای افغانستان وجود داشته و به فعالیت های سیاسی خویش ادامه میدهند.

در نتیجه فعالیت های موثر حزب وطن بود و است که روز تا روز اعضای وفادار به راه و آرمانهای شهید دوکتور نجیب الله از طریق عضویت در ساختارهای حزب وطن و یا  تجمعات  بیرون از آن و یا هم از طریق تدویر گردهمایی ها، در ایفای رسالت تاریخی خویش فعالانه وارد عرصه های سیاست میگردند. ما از چنین فعالیت ها با خرسندی زیاد استقبال نموده و استقبال مینمائیم.

 پیوست با این تحرکات آغاز شده بود که بتاریخ 9 ماه می 2017 (19ثور 1396)نشستِ تعداد از کادرها و اعضای سابق حزب وطن در شهر کابل دایر گردید، محترم میر افغان باوری رئیس شورای سراسری حزب وطن ضمن سخنرانی مختصر، موقف اصولی و سیاسی حزب را با شرکت کنندگان این گردهمایی در میان گذاشت. محتوای این سخنرانی  یکبار دیگر در نشست های مورخ 13 ماه می و 14 ماه می (23 و24 ثور 1396)با  مسولین برگزاری این همایش به تفصیل مورد بحث قرارداده شد. نکات عمده و اصلی این گفتگوهای مسولانه را مسایل ذیل تشکیل میداد:

1 -  حزب وطن بعد از تدویر مجمع عمومی در میزان 1391 عملا در عرصه سیاسی کشور وجود و حضور دارد و با داشتن اصول مدون و مصوب مرامی خویش مبارزه مینماید.

2 - اگر اعتراض و یا انتقاد  مشخص پیرامون فعالیت های حزب وطن موجود است و یا اگر رفقای محترم از نیرومندی حضور فعال حزب وطن در عرصه های سیاسی راضی نیستند، ما حاضریم در همه عرصه ها از جمله آوردن تغییرات وسیع تشکیلاتی را از طریق تدویر قریب الوقوع مجمع عمومی فوق العادۀ حزب مورد بحث قرار دهیم.

3 - اگر هدف از حزب وطن است، ما با هیچکس اختلاف نظر نداریم. بنابرین ما میتوانیم  با رعایت کامل اصول پذیرفته شده ی تشکیلاتی به توافق برسیم.

4 - در عین حال خاطرنشان میسازیم که با درک مسوولیت تاریخی مان در قبال سرنوشت حزب وطن، با طرح شعارهای مشکوک و متأثر از انکشافات اخیر کشور مبنی بر «احیای مجدد حزب وطن» و همچنان در قبال هر نوع تصمیم مبتنی بر نادیده گرفتن حضور حزب وطن و در غیاب حزب وطن، مخالفت نموده در چنین همایش ها شرکت نخواهیم کرد.

5 ـ در اخیر با درنظرداشت اوضاع پیچیدۀ کشور و تبارز نشانه های جدیدی از موج دیگر رویارویی قدرت های جهانی و منطقوی دخیل در وضعیت کنونی کشور ما، هیئت اجرائیه شورای سراسری حزب وطن مسوولیت تاریخی خود میداند که تمام اعضا و هواداران حزب وطن را به حفظ و ارتقای هرچه بیشتر سطح هوشیاری و همبستگی سیاسی دعوت نموده، یک بار دیگر به همه نیروهای طرفدار صلح، مدافع منافع ملی، ترقی و دموکراسی، ضد جنگ و مخالف مداخلات جنگ طلبانۀ کشورهای خارجی مراجعه و بر تامین وحدت عمل آنان و مبارزۀ مشترک ، تأکید بعمل آورده خاطرنشان می سازد که حزب وطن حاضر است نقش وطنپرستانه خویش را درین زمینه به درستی ایفا نماید.

                                                                       و من الله التوفیق